July 08, 2014

PROJEK DISABOTAJ



Assalamualaikum....

Baru waktu brunch perut dah keriuk. Masa sahur tadi tak berapa nak lalu makan. Makan sikit je. Semalam Iffan balik sekolah petang dia kecewa sebab projek dia dah musnah.




Ini bukan projek Iffan. Ini projek mama berangan nak buat.

Last week Iffan start projek dia. Cikgu ajar katanya. Letak kacang hijau dalam bekas berisi kapas dan air. Macam ini.



Ingat projek ni masa sekolah dulu tapi saya tak pernah buat. So, selain Iffan saya pun teruja nak buat. Mula-mula Iffan rajinlah topup air. Lepas 2 3 hari dia dah malas. Saya pulak yang sibuk rajin topup air terutamanya bila dah nampak pucuk dia dah mula tumbuh.

Lepas seminggu....



Eksaited saya tengok pucuk dia dah tinggi dan akar dia dah keluar. Iffan bila tengok dah tinggi macam tu baru rajin topup air.

Tapi semalam, bila saya dan Iffan balik petang tu, cari pokok kita orang tak jumpa. Sskali mak saya cakap si amir, anak buah saya bawak main cabut-cabut.  Stress. Tapi yang bestnya Iffan ok je, saya yang frust lebih. Hahaaa.... Kene buat balik ni sebab nak tengok tinggi mana dia boleh pergi.



28 comments:

ZazaMyMoon said...

hahhhaa kesiannya abg Iffan.. tak apa.. nanti buat lagi yer.. tanam pokok togeh tak susah macam tanam pokok orkid hehehe

ros_reeza said...

bila pokok dah mula tumbuh, memang kita rasa seronok kan..

MizzTina said...

hehehe..sbr je la ye kak..

nt klu projek akak yg nmpk sedap tu menjadi, share ye..

N.A.T said...

taugeh ke ?...
tetiba terpikir kacang ijau tu pokok dia guana ek ...

ermm menarik! nak experimen jg arh

Liyliz said...

projek ais krim tu bt la kak nt share resepi tau

Nur Inani said...

dulu2 pun penah jugak buat eksperimen gitu :)

Nur Inani said...

dulu2 pun penah jugak buat eksperimen gitu :)

cheq da said...

Utk projek sc ker akak..nice kecik2 dah belajar cam ni kan

cheq da said...

Utk projek sc ker akak..nice kecik2 dah belajar cam ni kan

Normi Nieza said...

rajinnya dia buat projek..:)

Asha Lya said...

sayur taugeh kan sis :)

faraherda.razalan said...

Projek lolipop tu mmg menariklah! Hehehehe! Olololo...pokok tauge abs kena cabut ke? Klu sy pun, frust gak kak! Heheheh!

sYiRa LoKMaN said...

haha..projek tu zaman tadika mmg boleh dikatakan semua buat kann

Fiza Rahman said...

Hehehe...teringat project skolah dulu. Tak per, blh buat lagi ☺

lieyalatif said...

alamak projek mama tuyg best tu...warne warni...terliur tgk...lieya ni mould eskrim dah tersadai nie...lepas puase kang leh start buat balik la heheheeh

tingat zaman mia tadika dulu ni laa projek pertama die..gigih le kite dok siram2 pokok toge die hahaahaha

Shark Kay said...

adeh..
bad mood ler irfan smalam tue.
mmg sakit hati kalu dah dicabut2..
heh.
nasib baik ler tauge tu snang tumbuh.
kena rajin buat semula ler.

aizamia3 said...

Bila buat lagi nanti, dah tinggi cite balik dalam blog ek.. ;)

Mummydearie said...

Oh, projek tanam taugeh ek? Saya pun tak ingat dulu-dulu masa kecik ada ke buat projek gini. Masa tu taugeh pun tak kenal kot :)

Sedaplah projek eskrem kat dalam gambar tu. Tetiba je rasa nak join sekaki dalam projek ni.

YaNg AyEsHa said...

hehe..dulu masa sekolah pun pernah buat eksperimen ni masa kelas sains..

Azlealee Bashir said...

Pernah buat eksperimen ni masa sekolah dulu.

Iela Fazielah said...

anak ila br nak stat buat projek smlm..tp nnt kena hntar kat sekolah... mak lebih excited ye

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam ms red..
hihi..maknye yg rase emo ye..
best buat projek sains ni..cma dulu eksperimen kulat yg tumbuh kat roti

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Teringin nak buat aiskrim yg menarik tu sis :)

Mr.Superman said...

tanam la banyak sikit,tabur sekilo kacang hijau. bole mak iffan bt tauge msk lemak :D hahaha.

azizah :) said...

betul2 teringat projek zaman sekolah ni

husna zahidi said...

ya allah main cabut2 budak tuh.. sabar jelaa..-.-

unsecretostory said...

Sedappnyee. Bole buat sendiri neh resipi tue. Thanks sharing ^^

Cikna said...

maknye lak yg stress ye, xpe2 cuba lg sis.....;-)

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno