June 03, 2014

CARA NAK JOIN BERDAKWAH

Assalamualaikum.....

Sering kita dengar ada dikalangan bijak pandai Islam berkata, kita muslim ni wajib berdakwah terutamanya pada orang bukan Islam. Menjadi tanggungjawab kita sebagai orang muslim untuk mengajak orang bukan Islam kembali kepada agama fitrah.

Saya selalu tertanya dalam hati, macamana nak berdakwah dengan non muslim. Saya tak pandai bercakap apatah lagi nak mempengaruhi mereka tentang kebenaran Islam.



Bijak pandai Islam juga ada berkata, salah satu cara berdakwah samada kepada muslim atau non muslim adalah bila kita mengikut sunnah Rasulullah dalam kehidupan kita sehari-hari. Kita tunjukkan pada mereka cara hidup Islam yang sebenar dengan berbuat baik dan buang segala sifat-sifat buruk dalam tingkah laku kita. Kita tunjukkan what Islam is all about. Kalau kita tunjukkan perangai yang buruk pada mereka, macamana mereka nak percaya kita? Macamana mereka nak percaya Islam?

Itu yang timbul kata orang, kalau kita nak dakwah kat orang kita dakwah kat diri kita dulu. Lepas tu bila orang dah percaya kita senang sikit kita nak dakwah kat orang.

Wallaualam...

Footnote : Just sharing what I have heard. Saya masih berusaha mendakwah diri sendiri.
posted from Bloggeroid

17 comments:

babYpose said...

menjadi contoh ialah satu-satu caranya... usaha kearah itu...Thanks msred..

idzwa kamaruddin said...

good sharing ... good entry nie..

Asyraf Azizan said...

setuju tu. sebelum nk betulkan orang lain, diri sendiri kene betul dulu.

Nur Inani said...

dakwah itu banyak kaedah.. apa yang penting kreatif :)

Nur A.Z said...

tp msyrkt sekarang rata2 org islam sendiri byk yg buruk manner, langgar halal haram, kat situ imej islam dah buruk kan? di pandangan non muslim. Papepun, jom kita ubah diri dulu!

Faris Yahani said...

ramai sekarang ni yg berdakwah dgn cara salah .. mengajak org lain untuk tidak mncuri tetapi diri sendiri mencuri . mcmmane org lain nak percaye , betul tak?

el said...

ada jugak terlintas nak berdakwah pd non muslim tp diri ini pun x kuat lagi...insyallah sm2 kita memperbaiki diri kita dulu nan tunjuk yg kita muslim ni lebih baik dr mereka allahualam

Sally Samsaiman said...

betulkan diri kita supaya menjadi contoh @ role model yg terbaik :)

Ija Rased said...

bils niat kita pada paksi yang betul, allah akan mudahkan semuanya.

aIEn said...

insyallah sama2 kita memperbaiki diri kita dulu =)

good info & sharing

♥ Mrs. Secretary ♥ (FARAH) said...

Betul akak..setuju sangat2..=D

Azlealee Bashir said...

InsyaAllah semoga kita menjadi contoh yang terbaik.

husna zahidi said...

betul tu kak..tunjukkan ke mereka cara hidup sebagai seorang islam..inshaAllah..:)

Faridatul Syila said...

thanks for sharing..

saya dah follow awak ;)

Ainim Suju said...

setuju sangat kak. kalau kita nak org terima agama kita, kita kenalah tunjukkan kelebihan n indahnya agama kita

RDZ Z said...

Eaxactly..lead by example...

Mummydearie said...

Saya pun tak pandai nak berdakwah. Diri sendiri pun banyak yang perlu diperbaiki. Kalau kita tunjukkan ciri-ciri sebenar seorang Muslim tu pun dah kira berdakwah, senang sikitlah ceritanya.

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno