June 20, 2014

CARA NAK BAGI PAHALA KITA PADA ORANG

Assalamualaikum.....


"O you who believe! Avoid much suspicion, in deeds some suspicions are sins. And spy not neither backbite one another. Would one of you like to EAT THE FLESH OF HIS DEAD BROTHER? You would hate it (so hate backbiting). And fear Allah, verily, Allah is The One Who accepts repentance, Most Merciful"

-Quran 49: 12

Cuba sedaya upaya jangan mengumpat, fitnah dan mencari aib orang lain. Kesannya menakutkan. Sebab Allah tak akan ampunkan dosa kita mengaibkan orang lain selagi orang yang kita aibkan tu tak maafkan kita. Kat akhirat nanti boleh jadi mukhlis pahala atau bertambah dosa sebab segala pahala yang kita ada akan berpindah pada orang yang kita umpat. Kalau kita tak ada pahala, dosa orang yang kita umpat tu pindah kat kita.

Kita kena lawan nafsu hati nak bercerita pasal orang lain. Hari-hari kena lawan. Kalau kita mengata bos kita, berani ke nak minta maaf dengan dia?

Ada pulak yang cakap kat saya. Silap-silap artis yang tak solat, yang kita umpat selalu tu lebih dulu masuk syurga dari kita. Cuba bayangkan berapa banyak pahala yang dia collect dari orang yang mengumpat dia?
posted from Bloggeroid

18 comments:

Nurzakiah Hanum said...

mudah kan

idzwa kamaruddin said...

kannn...

idzwa kamaruddin said...

kannn...

Faris Yahani said...

mudahnye nak dpt pahale ..

Linda said...

betul tu Msred...kdg2 tak sedarr termengumpat boss erkkk :p

Mar Mansor said...

opsss..moga hati terjaga..dah terbuat dah

Mime MF said...

bahayanya...nmpk kecil je tapi kesannya besar...habis pahala yg dok kumpul..

Ija Rased said...

subhanallah

Siti Asiah said...

Betul tu MIME MF npk kcik tapi kesannye besar, smga kite semua dijauhkan dr sifat mengumpat...amin

lieyalatif said...

nampak senang, tapi yg senang tu laa kite selalu abai....

moga2 kite tergologn dlm umat Muhammad yg diberkati Allah taala....

Pha Is said...

kerana mulut..

Bahrain said...

tapi kadang-kadang manusia lebih suka mengumpat, kata belakang walaupun cuba sedaya upaya untuk mengurangkan.

Ann Ishak said...

tak sanggup rasanya nak sedekah pahala dekat orang lain sedangkan nak mendapatkan pahala pun bukan senang2 anak :)

RDZ Z said...

perkara senang yang sukar untuk ditainggalkan...Hmmm..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam Ms Red..
huhu..betul tu...betul tu

BUNDA a.k.a KN said...

Semoga tak terus terlajak...walau pun nampak mudah..

Naniey Jemiey said...

hati2 bila bercerita ..kot jadi termengumpat pula...hehe

Mummydearie said...

Bila tengok orang mengumpat tu, jadi superexcited nak mengumpat sama. Nak kena lawan penyakit yang cam ni...

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno