April 09, 2014

KENA AJAR BOYFRIEND HIDUP SUSAH

Assalamualaikum...

Syukur atas segalanya Ya Allah....

Pagi tadi, sambil bersiap dengan Iffan, saya tanya Iffan."Iffan, kalau time rasa nanti, rezeki kita kurang, mama takde duit nak beli baju raya, kita tak payah pakai baju raya baru la. Boleh tak?"



Iffan diam saja tak jawab.

Saya tanya lagi. "Boleh tak Iffan tak ada baju raya baru?"

Iffan diam lagi.

"Boleh tak Iffan."

Iffan diam, lepas tu pelan-pelan dia keluar bilik.

Alahai boyfriend saya ni. Budak sekarang ni kebanyakannya semua minta dapat. Bila sesekali tak dapat merajuk. Over tau. Sesekali kena ajar anak hidup susah. Bukan anak saja, kita yang tua ni pun sesekali belajar hidup susah, supaya bila setiap kali dapat sesuatu, tak lupa bersyukur. Bersyukur itu salah satu tanda kita mengaku kita hamba Allah.

31 comments:

Nurzakiah Hanum said...

moning

~Nor Arena~ said...

heheheh.. sama mcm adik ina. akalu ckp tahun ni xder baju raya n satay memang setahun la xbercakap... satay tu feveret dia. kalau buat kat dia sikit pun xpe, asalkn ada.... hehehe. ^^

lieyalatif said...

heheeheh tu tak jawab sebab merajuk la yeak..alahai so sweet nye heheeheh... mane la kuat hati kite ni kan msred tak mo siapkan baju baru kasut baru sempena raya tuk anak2...biar kite tak berbaju baru yg penting anak2 lengkap....mereka gembira cukup buat kite bahagia kan....

Cho Zila said...

ehm betoi.. betoi... anak sayapun gitu... rasa cam saya dah me'lemak'kan diaorang macam suami saya kata... ehm belum terlambat kot...

Ija Rased said...

betul tu..saya setuju.bila susah baru kita dapat belajar erti hidup dan orang sekeliling.

Akak Adek said...

ala, tomeinyer...

tp betul kata sis, kita kena ajar & fhmkan apa itu erti hidup susah kan...supaya mereka tak mudah melatah kelak...

bak kata org dulukala, melentur buluh, biarlah dari rebungnya =D

Farah Waheda Wahid said...

betul tu kak, budak2 sekarang semua untung, nak apa semua dapat...sesekali memang kena ajar susah jugak... ada kebenarannya di situ...

Nur Fauzi Bassar said...

biaselah itu bile tak dapat ape yang dihajati.
same juge dengan kite semase kecik2 dahulu.
tapi memang perlu diajar bahawe tak semua yang kite nak boleh dapat.

* menangis nak ikut mak ayah keluar jalan-jalan dulu...abangku kate "buang masa je nangis..kalau ayah tak bagi memang tak dapat punye"...sudahnye memang tak dapat ikut.

nasa mulia said...

Kita yang nak mengajar mereka cara hisup susahpun kena jadi hati kering kadang-kadang.

Dkna Abza said...

betul tu.. :)

Sally Samsaiman said...

kalau sally...dah lama takde baju raya...ada sampai 4 tahun tanpa baju raya...it's not a big deal masa tu sally rasa..even rasa sedih jugak

NM03 said...

ye... anak2 skang tunjuk je dapat. tak dapat satu mall dengar pekikkan dia. tensi aku

♥ CmÂȘ shIemÂȘ ♥ said...

Salam Ms Red..
Huhuhu.. anak2 ni mesti seronok tak terkata bila dpt sesuatu yg baru kan..
tp dlm masa yg sama kena jgk buat mereka ajar/faham erti bersyukur...

diam tu tandanya setuju.. iffan setuju kut.. :)

Asha Lya said...

sejak dari kecil la kita nak ajar mereka hidup susah kan sis

babYpose said...

waalaikumusalam, saya tak sure macam mana nanti, share baju pun berkira, bila tak suka sangat baru kata ok.

:: idzwa :: said...

sama la anak kiter..

Nurfaezah Abdullah said...

betul tu. kena ajar mereka apa erti hidup susah.

Aisyah Az said...

betul2.. mintak je apa.. mesti dapat.. aiyoo.. mummy dah pjuk iffan ke ni? comel je

RDZ Z said...

I like the quote. Things that never can be bought even with lots of money..

♥ Mrs. Secretary ♥ (FARAH) said...

Setuju sgt akak.. =D

Cik Yaya said...

betul tu kak..kena belajar hidup susah sbb nanti bila suatu hari nanti susah, kita atau anak tidak dpt berdikari..

Nurul said...

Totally agreed with u, kak...
Anak2 kita sekarang x boleh diajar senang je, perlu rasa susah sikit... nrl pun ada benda nrl x senang2 nak bagi kat anak...

Cikgu Norazimah said...

mmg perlu ajar anak hidup susah gak,CN pun dalam usaha taknak memanjakan sangat anak, kita yg susah nnti ;)

adianiez AIDA said...

anak-anak kita ni sebab dari kecik da diajar mewah. tu yg bila kena susah sikit, muncung la mulut dia :-) hi hi hi...

MY@R said...

betul tu..setuju sangat..kena ajar anak balaja susah..tapi kita kena tunjuk dulu..baru anak-anak akan ikut..ikhlas dari www.tepakku.com

Myra Jay said...

Betul tu, sesekali kena ajar susah..
tp tula, kita seniri pun sedih gak takdak baju raya baru apatah lagi budak2..heheee

Pha Is said...

stuju.. walaupun kita berkemampuan, tapi kadang2 kena ajar yg x semua yg kita mntak akan dapat.. :)

sal ya said...

Alhamdulillah.. Anak2 sy ok lg. Even bj harian pn jrg beli baru. Sesekali je. Dia org stkt ni phm la. Kena ckp tiap2 hari. Lm2 diaorg sdr snd.

Ayu sukatiakula said...

budak2 skang ni memang sensitif kan.. sy memang x ajar anak2 mewah sgt. kalau bab makan, nak makan sedap time gaji je. nak baju/mainan dll kena tolong buat keje umah dulu. kena ajar nak dapat sesuatu benda tu bukan senang. mudah2an anak2 faham

Mummydearie said...

Anak-anak sekarang apa nak semua dapat. Kalau tak diberi, kita sebagai makbapak rasa macam bersalah pulak. Tapi memang betul Msred kena ajar anak-anak hidup susah. Bila dah terbiasa senang, susah nak survive kalau dilanda kesusahan nanti.

QasehnyaRania said...

betul tu skali skala kna jugak ajar begitu kan.

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno