April 09, 2014

BAHAYA RIAK

Assalamualaikum....


Rasulullah SAW dalam sabda bermaksud:
“Sesungguhnya yang paling aku takut menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: “Apakah syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak.” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Baginda SAW bersabda yang bermaksud:
“Mahukah kalian aku beritahu sesuatu yang lebih aku takutkan daripada Dajal? Kami katakan: Tentu. Baginda bersabda: Riak, syirik yang tersembunyi iaitu apabila seseorang mengerjakan solat lalu dia menyempurnakan solatnya apabila mengetahui seseorang memandangnya.” (Hadis Riwayat Ibnu Majah)
Riak ialah menampakan ibadah dengan niat mendapat perhatian atau pujian manusia. Menampakkan amal soleh agar dilihat oleh manusia lain agar dirinya mendapatkan pujian, kedudukan atau penghargaan atau keuntungan duniawi. Melakukan ibadah tetapi tidak ikhlas, bukan kerana Allah. 





Ulama ada mengenal pasti tanda-tanda atau panduan untuk menilai kemungkinan terjadi riak.

1. Rajin beramal jika mendapat pujian atau sanjungan dan malas atau berkurang amal jika mendapat celaan dan kecaman.

2. Rajin beramal apabila bersama-sama dengan orang lain dan malas atau tidak beramal bila bersendirian.

3. Menjauhi larangan Allah jika bersama orang lain dan melanggar larangan-larangan-Nya jika ia sedang sendiri dan jauh dari penglihatan manusia.


Ibadah orang yang riak akan ditolak serta tiada nilai disisi Allah.
Firman Allah:
“Maka celakalah bagi orang-orang yang solat,(iaitu) orang-orang yang lalai dari solatnya. Mereka yang mengerjakan kebaikan dengan riak.” ( Al Ma’un: 4-6)






37 comments:

Nurzakiah Hanum said...

GREAT

babYpose said...

Nauzubillahiminzalik..

nasa mulia said...

aemoga kita sentiasa merendah diri dan bersederhana dalam segala hal.

:: idzwa :: said...

good sharing..

Normi Nieza said...

good sharing

♥ Mrs. Secretary ♥ (FARAH) said...

Semoga kita semua dijauhi sifat sebegitu.. =D

Azura Aziz said...

good sharing dear ;)

dandan diri said...

Riak mmg bahaya..good sharing :)

Cik Yaya said...

Ya Allah... sesungguhnya kita sering alpa.. :'(
terima kasih atas peringatan ini..

Farah Waheda Wahid said...

riak dalam kesamaran tu yang bahaya...

Nurul said...

Harap dijauhkan dari sifat itu...

diana said...

semoga kita semua dijauhkan dari sikap riak tak takbur..

Cikgu Norazimah said...

minta dijauhkan dari sifat riak, good sharing dear ;)

Dhia Dirham said...

sia sia amalan kalau ada sifat riak ni kan

HASRUL HASSAN said...

Bila bersama dengan rakan-rakan pensyarah, perkara inilah ramai yang takut, lebih2 lagi kalau ada dapat geran projek ...

Takut apa yang diajar tu tak berkat disebabkan riak. Riak bila projek dapat gold medal, dapat pengiktirafan, bila dapat jadi lecturer terbaik dan sebagainya.

adianiez AIDA said...

riak? yes sesuatu yg tersembunyi sometimes kita tak perasan. kita ingatkan biasa2 je but hakikatnya akan timbul riak.
moga Allah perbaiki hati kita semua kan... jgn riak!

arina abdul rahman said...

moga kita semua tidak tergolong dlm golongan ni..

arina abdul rahman said...

moga kita semua tidak tergolong dlm golongan ni..

MY@R said...

Hindarilah sifat riak ini..kerana sifat ini dikeji dan terkutuk...ikhlas dari www.tepakku.com

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam Ms.Red..
Allahu..kdg2 terasa diri ada perasaan riak ni..
terima kasih atas perkongsian.

Myra Jay said...

Mudah2an kita dijauhi dari sifat riak ni..

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak, nice sharing. semoga dijauhkan sifat mazmumah ini. in shaa Allah..

Sis Vee said...

riak ni banyak kategori termasuklah ibadah ... semoga kita tak riak dlm apa juga yg kita lakukan dan miliki .

Aisya A. said...

terima kasih kak kerana mengingatkan.. semoga kita semua dijauhkan dr sifat riak dan yg sewaktu dgnnya tu.. huhu

alia azman said...

semoga dijauhkn dari riak..amin...

Pha Is said...

riak mmg bahaya, sebab kadang2 kita x sedar.. kita igt kita dah buat kebaikan, kita igt Allah dah terima.. tapi kadang2 kita tak tahu, kita buat sesuatu tu sebenarnya sebab harapkan pujian orang, dah jatuh riak, boleh mengakibatkan syirik kecil.. nauzubillah..

Mia Liana said...

memang sangat bahaya ni... mintak2 la kita semua ni dijauhkan..

Nick Nashram said...

bab sedekah pun sama.
tak perlu riak dengan sedekah yang diberi.
sedekah ngan ikhlas ganjaran lebih besar :)

sal ya said...

Betul tu. Semoga dijauhkan darpd sifat itu.

Joanna Yunus said...

Tq for the Info

Ayu sukatiakula said...

kadang2 kita sendiri tak perasan apa yg kita buat tu sebenanrnya menimbulkan riak kan.. moga2 dijauhkan dari sifat x elok ni

Maria Firdz said...

moga kita dijauhkan dr sifat mcm tu... nauzubillah..

Mummydearie said...

Minta dijauhkan sifat riak ni dalam diri. Kadang-kadang tu kita tak perasan percakapan mahupun perbuatan kita terarah kepada bersikap riak. Itulah yang paling ditakuti.

Azlealee Bashir said...

Jauhilah kita daripada sifat2 riak

sHaRiNa eLyaNa said...

Subhanallah jaukanlah sha dr sifat cmni..

Wafi Remli said...

Nauzubillah

QasehnyaRania said...

smga dijauhkan dri sifat begini

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno