March 06, 2014

CARA TERBAIK MINUM AIR KOSONG

Assalamualaikum....






Kalau dulu doktora cakap kit akena minum plain water at least 2 litre per day. Tapi sekarang, doktor cakap sehari kita kena minum 3 - 4 litre per day. Untuk kesihatan dan kecantikan.



Nak kongsi juga cara minum yang baik ikut sunnah

a. Janganlah minum sekaligus seperti unta minum tetapi minum seteguk selepas seteguk (HR Tirmidzi)


b. Jangan bernafas di dalam bekas air bahkan jauhkan bekas air dari mulutnya dan bernafas. (HR Tirmidzi)

c. Jangan hembus di dalam air, lihat ke dalam air sekiranya terdapat sesuatu yang jatuh kedalamnya keluarkan ia. (HR Tirmidzi)

Daripada adab yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW ketika minum, apa yang ingin di jelaskan di sini adalah saranan supaya tidak bernafas ketika sedang kita minum. Daripada hasil penemuan sains, apabila kita bernafas dan menghembuskan nafas dari hidung kita ketika minum, maka kita mengeluarkan CO2 (karbon dioksida) yang mana apabila bercampur dengan air (H2O) ia akan menjadi H2CO3 iaitu sama dengan cuka yang menyebabkan minuman itu menjadi asid dan asid ini adalah tidak sesuai untuk kesihatan. Begitu juga anjuran supaya tidak meniup minuman sebabnya adalah sama.



23 comments:

Nurzakiah Hanum said...

bagus2

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak. ohhh sheila selalu teguk senafas. hehe pasni kena ubah cara la.. thanks beri tips berguna ni kak ~~~

Farah Waheda Wahid said...

betul tu kak, apa2 pun yang terbaik adalah mengikut sunnah... ^_^... great piece of sharing...

Sally Samsaiman said...

sally suka minum air dari makan..hehe

Farrah MF said...

Kdg2 bila dah haus tu kita cenderung nak air manis je,..lupa yg air putih tak cukup dlm badan

Asha Lya said...

owwh mcm tu..fhm2 :)

CikLily Putih said...

ok ok i follow tips ni

Azlealee Bashir said...

Thanks sharing..

Budak Kampung said...

tq share kak..

Aisyaaa said...

Zaman sekolah selalu bwk air dalam botol, hehehe

fuza said...

Air putih / air masak ni memang bagus untuk kesihatan, tapi ramai yang xsuka air putih ni.

Haryati Faizal said...

tq share ye...

Anizz Annisa said...

wah menarik entry nie.. bole diamalkan..inshaALLAH..thanx sharing.. :)

Alia Laila said...

Assalamualaikum :)

Dulu masa sekolah rendah lagi, ada cikgu saya pesan, tak boleh bernafas masa minum air / dalam bekas minuman. Sampai sekarang saya amalkan alhamdulillah.

Lani duk belajar amalkan minum air suam ja sebab kalau minum air sejuk / ais, jenuh la duk berhingus ja T_T

Nurfaezah Abdullah said...

errr yang part tiup makanan/minuman panas tu sy masih lakukan -.-

Alia Laila said...

Doodle dekat header comel sangat tang bahagian anak-anak. Kpop betul semuanya. Tehehehe :D

amal said...

aaah amal pun skg cuba konsistenkann sblum n selpas tidoo minum air masak
:)

CikMai said...

tips yg baik.sebab mai skrg tgh amalkan minum air putih yg banyak utk detox dalam badan. :)

ct kektus said...

betul tu kak. lagi2 cuaca yg panas macam ni memang kena banyakkan minum air putih. hihii

shasha yacob said...

nice one. heee . nnti kita amalkan :)

munirah rahman said...

air kosong ni bnyak khasiatnya

QasehnyaRania said...

betul tu

IbuNoey said...

good info..lepas ni kena jauhkan bekas air dulu la..

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno