February 13, 2014

DON'T WASTE TIME JUDGING OTHERS

Assalamualaikum.....



Kita manusia ni, kebanyakannya suka judge orang. Kita lihat luarannya kita buat kesimpulan dia tu macam ini macam itu, macam kita kenal dia luar dalam. Bila orang bercerita masalah dia dengan kita, hati kita pandai-pandai kata dia itu ini. Habit kebanyakan kita, tentulah bukan semua.

Bila kita sibuk judge orang dan biasanya benda tak baik je, bila hati kita nak saling sayang dan menghormati? Macamana nak jaga silaturahim kalau kita asik bersangka buruk dengan orang?

Hati-hati bila hati kita mula berkata-kata tentang orang disekeliling kita. Jangan sampai timbul buruk sangka yang tak munasabah, yang boleh memutuskan silaturahim sedangkan orang yang menjaga silaturahim itu besar ganjarannya di sisi Allah.
posted from Bloggeroid

24 comments:

khairul jamadi said...

don't judge a book by it's cover.

henrietha yamashiro said...

betul..tapi apa kita nak buat hakikat nyata itu lah yang ada pada masa kini...menghakimi sesorang itu sudah kepakaran seorang manusia hingga lupa dia akan di hakimi siapa..tidak semua tapi banyak...

Asha Lya said...

memang tak elok nak banding2kan org lain.masing2 punya kelebiihan

Nurzakiah Hanum said...

setuju

Petak Bunga said...

nasib baik tak ada orang boleh dengar suara hati.. kalau tak macam2 boleh dgr. biasalah habit manusia..orang nampak buruk..kita je yg baik yg betul

Knor said...

yes setuju..

silence is golden

Anizz Annisa said...

btl tu sis..sgt buang mse judge org.. tgk balik diri kite nie mcm mne sebelum nk kate org..hurmm mcm2 org skrg nie.. tak tau ape maksud dyeorg mcm tu..

Fiza Rahman said...

Mekasih atas perignatan MR.

amal said...

indeed! ppl love to judge others, they keep judging person even they don't know the truth.

jom sama sama husnu zhon :)

Sally Samsaiman said...

jangan terlalu mudah judge org..sbb kita pun tak suka kalau org buat gitu kat kita :D

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

bersangka baik, membawa bahagia.. :)

Nur Aliyah Syofia said...

hai dear, jom join GA ni ( http://aliyahsyofia.blogspot.com/.../first-giveaway... ) Hadiahnye baucer pembelian RM50^^.

RDZ Z said...

Betul tu Misred..Don't judge the book by its cover ya..kena baca dulu baru taukan!!!

Farah Waheda Wahid said...

i have no time to judge others kak...and i have no time to entertain low iq people... another thing, if a person could judge someone else that person also could judge us kan??? *_^... biarlah orang tu cam mana pun.. yang penting kita jaga silaturahim kita...

husna zahidi said...

kdg kita terlalu bnyak masa menilai org tp skit masa utk mnilai diri sendiri.. sayang~

Cik Anis said...

Memang manusia skrg ni suka judge tanpa usul periksa. Suka judge hanya pada pandangan pertama

NM03 said...

ragam manusia zaman sekarang. serba tak kena kan...

~MommyAqilMedina~ said...

Setuju!note to myself also!

lieyalatif said...

uih takut bab nak judges org nie...kite pun tak seperfect mane nak menghakimi org lain...ade baiknye muhasabah diri ....

Kesuma Angsana said...

jaga diri sendiri sudah ler !

Ija Rased said...

setuju. siapa kita untuk menghukum org yang lain

deno said...

betul2... setuju sgt2!!! org sekarang ramai sgt mcm tu, geram deno

Mummydearie said...

Adat manusia, yang buruk tu selalu nampak aje walaupun sebesar kuman. Daripada sibuk menghakimi diri orang lain, lebih baik kita menilai diri kita sendiri.

Sya Nadia said...

betul2...knp la kita nak judge org, diri kita pun belum tentu bagus..

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno