January 03, 2014

HUKUM WANITA MEWARNAKAN KUKU

Assalamualaikum...




Hukum mewarnakan kuku [cutex] bagi perempuan bersuami adalah haram tanpa keizinan dan kerelaan suami. Sementara bagi perempuan yang tidak bersuami pula, kebanyakan ulama mengatakan makruh yang boleh membawa kepada haram sekiranya ia mewarnakan kuku tersebut atas dasar kecantikan semata-mata.

Oleh demikian, elakkan mewarnakan kuku kerana ia amat bertentangan dengan fitrah dan adat masyarakat kita. Harus diberi perhatian juga, sekiranya pewarna tersebut diperbuat daripada bahan yang tidak suci, kalis air sehingga menyebabkan hadas tidak terangkat serta warna yang keterlaluan dengan tujuan kecantikan, maka hukumnya adalah haram.

Wanita Dambaan Syurga:Bimbingan Lengkap Fikah Wanita

15 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

xpyh buat lg snng..hihi

Nurzakiah Hanum said...

Moning
singgah pagi

Ayu azmir said...

singgah sini... salam jumaat...

Bitt (double IS) said...

Morning...ermm selalu hubby yg pilih color tu..pakai time bulan mengambang..hehhehe

syawalsimpsons said...

salam jumaat...sue tak penah kaler kuku...

Rai Ourkizuna said...

susah nak solat kalau diwarna warna kukunya kan..

saya pun tak pernah terpk nak warnakan kuku..leceh..hahaha

Sya Nadia said...

hurmm..hubby sy memang suka kalau wife dia pakai benda2 mcm ni..tapi sy ni cerewet, udahnya xpyh pakai senang. kang nak buat kerja, nak makan sume payah.

Knor said...

ingat mengingati..tq..inai pun rasa mcm tak suka..

Khumaera Ismail aka Mariam Ismail said...

pakai inai je.selamat sambil boleh merawat cagu =)

siti zawiah said...

setakat ni tak pernah warnakan kuku lagi sebab mcm susah je..
jemput join.. http://sitizawiah95.blogspot.com/2014/01/first-giveaway-by-szl.html

~MommyAqilMedina~ said...

Terima kasih atas perkongsian ilmu ni..memang taknak pon warnakan cuitex ni..

TelingaBulat said...

kekadang yg dtg keuzuran pn sibuk pki jugak n org lain pandang serong..nk lg sng..better xyah pki la...bkn cara kite dlm islam nk pki benda tuh..hargaila kuku pada warna asli sekarnag..nk warna jugak pki inai senang..sunah nabi ;)

Syarief Azman said...

sebenarnya x perlu pun nk warna2 kuku ni.. wanita dh cukup cantik walaupun tnpa mekap. seriously.

Follow blog sy jugak ^_^
http://blogakulahtaudak.blogspot.com/

Dzureen Darwis said...

thx share ye :)

Ayu Zan said...

mengarut je kan nak cutex2. mandi wajib dan solat mcmne nak sahkan.. huhu

astagfirullah...

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno