January 15, 2014

BAYARAN SEBUAH SYURGA

Assalamualaikum....

Lumrah kita dijadikan Pencipta untuk diduga sebelum dianugerahkan Syurga Abadi. Setiap kita memang ada dugaan masing-masing. Hidup kita kadang di atas, kadang di bawah dan selalu di tengah. Ketentuan Pencipta siapa kita nak nafikan.

Terima saja ups and downs hidup kita. Penat. Selagi kaki tak melangkah masuk ke Syurga Abadi, tak kan lepas dari penat lelah.  

Daripada penat lelah mengeluhkan nasib mengejar yang sementara, lebih baik tenaga digunakan untuk mengumpul bekalan buat bayaran masuk pintu Syurga. Bukan murah. Ingat sama harga dengan pent house? Rumah Agam 100 bilik? Sebuah pulau persendirian? Mahal harganya, tapi kita tak berusaha nak kumpul bayaran masuk Syurga. Sibuk kumpul duit nak beli rumah teres dua tingkat setaman dengan si dia yang berlagak kaya.

murah sangat dibanding Istana Syurga


Itulah perumpamaan yang Ustaz beri dalam ceramahnya yang lepas.

Tak terkedu saya dibuatnya?

Tak salah nak kumpul harta dunia, tapi betulkan niatnya kerana Allah.



11 comments:

Affy Afiqah said...

semoga kita muhasabah diri...ibadah kita di dunia ini adalah penentu tiket kita ke syurga :)

Dhiah said...

subhanallah ! baru gambaran istana syurga dah cantik..apatah lagi di syurga Allah kan ^^

Linda said...

Betul tu Msred...insaf rasa...

amal said...

betul kak , apaa2 yang kitaa buad kena niat lillahi Ta'la.

mcm tu jugak dgn study klu belaja kerana Allah inshaAllah benda tu lekat selamanyaa.

keja pun cemtu kann.

bilaa buad semua sb Allah, reward pun dpaaat ;)

Pha Is said...

nice share.. x salah kejar dunia, tapi jangan lupa akhirat... :)

deno said...

betul... menginsafkan entri akak...

Ayu Zan said...

kadang3 kita perlukan motivasi mcm ni untuk kejar akhirat melebihi kenikmatan dunia. tq akak

Bilal157 said...

Silahkan kunjungi WEB kita kakak :-)
buat anak-anak kakak yang mau belajar

https://play.google.com/store/apps/developer?id=Kastari+Sentra+Media.+PT

~MommyAqilMedina~ said...

Peingatan untuk diri sendiri jugak..terlalu asyik dengan duniawi kekadang lupa dengan akhirati..yang penting bersyukurlah..

♥ Mrs. Secretary ♥ (FARAH) said...

Setuju sangat2.. =D

Sya Nadia said...

setuju sgt kak..apa2 pun kena niat kerana Allah.. kalau niat sebab lain, rugi lah.

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno