July 13, 2012

MENYAMBUT RAMADHAN

Assalamualaikum.....


اللَّهُمَّ بَلِّغْنا رَمَضَانَ وَأَعِنَّا عَلَى صِيَامِهِ وَقِيَامِهِ
عَلَى الوَجْهِ الّذِي يُرْضِيكَ عَنَّا

Ya Allah
Sampaikan kami ke gerbang Ramadhan
Bantulah kami untuk berpuasa dan berqiam
Sepertimana yang Engkau redhai dan Engkau kehendaki kami melaksanakannya.


Marilah kita persiapkan diri kita secara menyeluruh dan sempurna namun semampu kita dalam menyambut bulan suci Ramadhan. Kita berusaha dan berdoa agar mampu melaksanakan ibadah puasa dengan sempurna. Yang tidak mampu melaksanakan puasa karena udzur dan halangan, marilah kita ciptakan suasana menghidupkan spirit ikut melaksanakan ibadah puasa.

Ada beberapa ajaran Rasulullah s.a.w. yang penting untuk kita teladani dalam menyambut bulan suci Ramadhan, yaitu:

Pertama: kita dituntut untuk mengamalkan sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w. dengan memperbanyak amal salih dan meninggalkan maksiat;

Kedua: Kita dituntut untuk mempererat tali silaturrahmi antar kita, baik dengan keluarga, handai taulan, sahabat tetangga kita;

Ketiga: Kita dituntut untuk memperbanyak sedekah dan membantu mereka yang memerlukan bantuan agar mereka juga dapat melaksanakan puasa dan menikmati kegembiraan bersama Ramadhan;

Keempat: Kita dianjurkan untuk meramaikan masjid-masjid dan musholla-muhsolla dengan berbagai ibadah seperti sholat tarawih berjamaan dan membaca al-Quran baik sendiri maupun kolektif.

Kelima: Kita dianjurkan untuk menghidupkan semangat persatuan dan kesatuan antar kita selama bulan Ramadhan. Rasa lapar kita adalah ajakan untuk bersolidaritas dengan sebagian saudara-saudara kita yang setiap saat dilanda kelaparan dan kesusahan hidup.

Semoga kita menjadi sebaik-baik umat selama bulan Ramadhan mendatang.



- Posted using BlogPress from my iPad

40 comments:

saffiya_aleesya @ echa said...

moga kita sama2 dapat melaksanakan ibadat puasa pada thn ni dgn lebih sempurna kerana banyak ganjaran dan pahala yg dpt direbut dlm bulan ramadhan ni..

Rawlins byRawlins said...

Terima kasih di atas perkongsian

kaki bola said...

nak tambh sikit, yang uzur tu hormat org puasa, jgn mkn dpn khalayak ramai mse siang hari.barulah rasa spirit beragama.peace.:)

nuyui a.k.a miss YUI said...

sama2 la kt... xsbr nak puasa..

eyqa amin said...

semoga ramadhan kali ini merupakan ramadhan yg terbaik utk kte smua. amin :)

Boni JLL3 said...

tak sabar nak puasa.. ada sentimental value kat situ...

:: Mrs.Eady :: said...

tak sabar nk tggu ramadhan..

MizzTina said...

sgt xsabar nk sambut ramdhan... sayu je hati ni.. sebak jdnya..

nadia farhana said...

insyaAllah sama2 kita menyambut bulan ramadhan dengan ibadat yang baik

QueeN TerataI said...

Ya Ramadan.. semoga ramadan kali ini Queen dapat berpuasa penuh...

LubLy said...

puasa tanpa mak n baba..pergi umrah..dan juga tanpa nenek yg sudah kembali ke rahmatullah..:(

ennie ramlan said...

ramadhan yg mulia...
semoga kita semua mndapat keberkatan darinya....

izz iizza said...

selamat menyambut bulan ramadhan..:)

Knor said...

indah sgt bulan ramadhan..yg bermaksud panas..bulan yang panas..penuh dgn ujian..tapi dkt malaysia tak lah teruk sgt ujiannya..kat rumah ada econ,tempat kerja juga,dlm kereta pun..panas pada org2 yg berkerja di tempat yg terdedah..kerja kontrak,dsbgnya..

Knor said...

hati panas byklah kat sini..

Nyue said...

terima kasih ats perkongsian akak :)

dyabunga said...

tak sabar nk menyambut bln ramadhan

fiza said...

Selamat datang ya ramadhan...tak sabar rasanya nak posa.

azizah :) said...

semoga kita dapat laksanakan amalan yg baik dlm bulan ramadhan tahun ni...InsyaAllah..

Wanieys said...

rasa xsabar nak sambut bulan ramadha....semoga amalan kebaikan yang kita lakukan diberkati-NYA

faraherda. razalan said...

Insya-Allah, semoga dpt sy amalkan apa yg dah di listkan di atas. Harapan tinggi sbb nafsu pk nak buke ape tu lagi mencanak tingginya!

=p

wana wazm said...

sama-sama la kita cari keberkatan dalam bulan ramadhan ni. =)) btw,sy da follow blog msred. follow me back keyh. ^^

pena rozie said...

Tak sabar menunggu kedatangan ramadan...

Nurlyla said...

insyaAllah.. panjang umur berjumpa lah jugak dengan ramadhan.. dan melaksanakan amalan2 wajib dan sunnah :)

teratak hati said...

InsyaAllah semoga dpt melaksanakan ibadah puasa dn ibadah sunat lain dengan sebaiknya dibulan ramadhan..

Sy tag msred utk join first GA sy..sila join ye^^thanks..

Hanis MY said...

arigatou ms red!

ஜ miss klanika ஜ said...

ayuh, mari mengamalkannya !

kocix! said...

selamat menyambut ramadhan kak misred!
hehee..awal benor wish..

hairy said...

nice shring akak ;-)

man said...

info yang bermanfaat.

ramadhan di nanti..

Izara4eva™ said...

selamat menyambut ramadhan kak :)

ainraus said...

sebak setiap kali nak masuk Ramadhan.
taktau kenapa. :(

selamat menyambut bulan puasa sis!

the malay male said...

semoga Ramadhan kali ini lebih baik dr yg sebelumnya

Nurulee said...

Selamat berpuasa =D

http://thenurulee.blogspot.com/2012/07/day-night-in-village.html

Cik Aini said...

x sabar nk sambut bulan yg baik ni.moga kita sama2 dpt wat yg terbaek =p

salam kenal kembali,thanks sudi singgah ke blog yg x seberapa tu :)

Nadia Elena said...

ramadhan kareem..

pssst, pose penuh taw ! :D

Mishter Izwän said...

happy fasting sis .

Adylia Qarissa said...

semoga kita diberikan ruang untuk beramal dalam bulan puasa...amiiinnn

Nurrul said...

KU MENGHARAP KAN RAMADHAN KALI INI PENUH MAKNA..:)
aMIN....

anismelon said...

cepat mase berlalu..dah nak puase balik dah..xsabar rasenye..

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno