April 06, 2012

GAMBAR KITA TANGGUNGJAWAB KITA

Assalamualaikum.....

Suka upload gambar? Kebanyakan kita suka upload gambar di laman sosial kan? Msred pun ada juga upload gambar sendiri di akaun laman sosial msred. Tak banyak tapi ada.

Ada banyak risiko negatif kalau kita banyak sangat upload gambar kita di laman sosial.

Dua risiko yang merunsingkan msred adalah risiko gambar dicuri dan di superimpose kan jadi gambar tak elok lepas tu siap diedarkan pulak. Dan satu lagi risiko kalau gambar kita itu membuatkan pemerhati lelaki membayangkan yang tak sepatutnya bila melihat gambar kita itu. Even gambar kita menutup aurat pun lelaki kalau tengok boleh membayangkan macam-macam.

Mereka berdosa, kita pun dapat share free saja.

Ada juga yang upload gambar menutup aurat dengan sempurna dengan alasan agar dapat mempengaruhi wanita lain menutup aurat dengan sempurna seperti mereka.

Niat itu baik. Persoalannya, macamana kalau kesan negatif dari gambar itu lebih banyak dari kesan positif yang kita harapkan? Macamana kalau lebih ramai yang menyalahgunakan gambar kita itu daripada yang mendapat hidayah untuk menutup aurat dengan sempurna seperti yang kita harapkan?

Nasihat yang lebih arif, elakkan terlampau banyak upload gambar di laman sosial dan elakkan upload gambar yang tak sesuai contohnya gambar dengan aksi manja yang senang nak disalahgunakan.

Salam Jumaat.

Published with Blogger-droid v2.0.4

28 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

btol gak tu.

mizzkechique said...

byk dh protect album dlm tu..

CIK MAY said...

EM..CM suke upload gbr rmi2..gbr2 super manje yg mengghairahkan tu takde rasenye..hehe...malu kot nak tayang kat org..tapi,dlm kamera sendri pun takde gbr sedemikian rupe..

mamavogue said...

Insya Allah..
mamavogue x pemes pun, xde org nak tgk hehehe..

Badrina Ibtisam said...

Betul2! Nice entry lah kak! :) (Y)

eintan nurfuzie said...

tu la..pasal dak jb tu uat cik en hidden smua pic2...tp xde yg emnghairahkan...kbykn ramai2

teratak hati said...

betul tu..bahaya ek,macam2 skarg ni..

Boni JLL3 said...

betul gak tu.. bahaya sebenarnya upload gambar ni. lelaki pun sama jgak. saya pernah kena sekali. orang rembat gambar saya, pastu dijadikan bahan jenaka untuk dia dan kawan2 dia. sakit betul hati

LubLy said...

akak mcungapppppppp baru blkkk dr 0pis akak..nt lebly st0ri m0rii yek yek

fazrulnoor said...

saya x kidah..dieorg nak superimposekan gambar saya jadi cover majalah maskulin

haffizmohdnoor said...

BETUL SETUJU..pic sendiri kena pandai jaga..jgn sampai buat dosa :)

aRa ❤ aFiq™ said...

ara skunk private kan gmbr2 kt fb.. dgr mcm2 kes an skunk..

Hanis MY said...

nice sharing ms red... itulah risau juga, nauzubillah dari pekara tak elok, kadang niat kita dah elok tapi orang lain kita tak tahu apa niatnya..

p/s: ipad tu beli kat jepun, dulu masa tanya tu kakak yg nak kirim last2 dia dah beli kat mesia hehe...

teha said...

kite sume private ! hahha !

Ezad Skytech said...

tak boleh upload sgt gambar2 kat lama sosial ni..bahaya sekarang ni kan...huhu~

pena rozie said...

bahaya upload byk2...

nurfauzi said...

jadi bahan gelak tu boleh tahan lagi.

tapi kalau salah guna libatkan sihir memang perit.

M Fizan said...

huhu..Allah saja yang Maha Mengetahui.. yang penting niat kita.. tapi aurat mesti dijaga walau macam mana pun....

Nyamuk Terbang said...

mkin mju tknologi...mkin org slh guna

Bobo said...

dah delete dah gmbr2 manja tu :)

msred, kom shopping tudung hehe

aReLaN said...

saya memang tak minat upload gambar.tapi orang selalu la upload gambar ada muka saya.hehehe..tapi memang skang ni macam2 orang ada kan.so, kenalah lebih hati2 kalau nak upload pon.

eyqa amin said...

peringatan kita bersama..
thanks msred =')

KaK LimAh Si SupiR said...

skrg ni mcm2 kan msred? haduiiii..

En. Kronik said...

Mama guwa cakap kat akak guwa, ckop la profile pic sekeping utk org kenal..

..cik gugu.. said...

btol .. gugu sdri elakkan upload pic byk2 ..

CIK MAY said...

ni emel CM ye..mayzura@ymail.com

aimie amalina said...

itulah kak
dulu suke gak upload
skrg buang abis dh
tinggal gambo2 yg bukn diri je
hehehhee

aimie amalina said...

itulah kak
dulu suke gak upload
skrg buang abis dh
tinggal gambo2 yg bukn diri je
hehehhee

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno