April 13, 2012

CEMBURU POSITIF

Assalamualaikum.....

Amir cemburu melihat lampu rumah teman sekelasnya, Umar sering menyala seawal jam empag pagi. Mesti sahabatnya itu sedang menelaah dan mengulangkaji, fikir Amir.

Oleh sebab itu Amir mengambil keputusan untuk belajar bersungguh-sungguh kerana ingin bersaing dengan Umar.

Kini amir mula tidur berbanyalkan tin susu sederhana besarnya. Jika tin susu itu tergolek pasti dia akan terjaga dan bingkas bangun untuk mengulangkaji. Begitulah rutinnya saban malam.

Keputusan peperiksaan baru sahaja diumumkan. Amir dinobatkan sebagai pelajar cemerlang. Namun pada masa yang sama, Amir terkejut kerana keputusan peperiksaan Umar tidak bagus sepertinya. Malah tiada satu pun gred A yang dia perolehi.

" Engkau belajar hingga berjaga awal pagi, mengapa yiada satu matapelajaran pun engkau dapat A?"

" Bila pula aku bangun awal pagi baca buku? Kalau aku rajin macam itu Alhamdulillah. Tapi, masalahnya aku ni pemalas." jawab Umar selamba.

" Habis tu aku lihat setiap hari jam empat pagi rumah engkau dah terang. Bukan ke kau bangun study?

" Oh, itu mak aku lah. Dia bangun awal untuk masak nasi lemak untuk dijual," jelas Umar.

Sumber : Solusi vol 42

Pengajaran : Cemburu yang terurus dan kena pada tempatnya akan membawa kebaikan. Malah, cemburu kategori inilah yang membuahlan lejayaan diluar sangkaan.

15 comments:

Anum said...

ada kebaikan dan ada kelemahannya

Nyue said...

ad kebaikan jgkkk...
he3...sweet story nie
=)

:: Mrs.Eady :: said...

Ade baik baik ade buruk nyer kan..

Bunga Bunga Cinta said...

ada baik n buruk... rasanya kita mampu pk yg mn baik n buruk :)

jom baca entry nie:-
http://nurain82.blogspot.com/2012/04/aaron-aziz-putar-belit-betul-ke.html

aRa ❤ aFiq™ said...

suka cerita ni.. ara pun mcm tu.. tgk org study kita pun nak study.. :)

LubLy said...

kekadang apa yg kita pikir xsemua sama dgn apa yg berlaku..
rahsia kehidupan msg-msg

nuyui a.k.a miss YUI said...

byk pengajarannya tu.

KuNanGKuNanG said...

contoh cemburu yg membaya kejayaan...jgn cam sesetengah org cmburu sbb dengki kn.

fazrulnoor said...

hohohohoh...jgn jelez sgt..sket xpe

IntaNBerliaN said...

kalu cmburu yg positif mmg bagus kn...

Ezad Skytech said...

kalau cemburu mcm ni bagus la..terasa mcm tercabar je kan..:D

Mishter Izwän said...

kalau cemburu negatif macam mane plak yerrr

Boni JLL3 said...

hahahaha..cemburu yang menghasilkan sesuatu yang positif..hehe

Juliet_iRa~" said...

btol...

cemburu positih leh ransang supaya dptkan kejayaan y sm mcm org y dia cemburu..

bagus y gtu..heee

Marya Yusof said...

Cenmburu yg positif takpe tp jgn cemburu yg negatif... merosak diri :)

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno