March 05, 2012

CAKAP SENANGLAH

Assalamualaikum.....

Apa yang kita biasa buat bila dapat tahu seseorang yang kita kenal sedang dalam kesusahan? Kebiasaannya kita akan cakap....

"Sabarlah."
"Tabah yea, be strong."

"Redha lah dengan ketentuanNya."

Msred pun akan cakap macam tu bila ada kawan-kawan yang sedang dalam kesusahan sebab msred tak tahu apa lagi yang nak dicakapkan. Tak tahu macamana nak memujuk hati mereka yang sedang resah. Tapi setiap kali msred cakap macam tu, msred selalu terfikir, apa perasaan yang menerima pujukan yang macam tu?

Cakap senanglah, be strong, tabah. Tapi nak buat tu yang kadang-kadang susah. Berat mata memandang, susah lagi bila kita sendiri terpaksa memikulnya. Kadang-kadang yang sedang kesusahan itu, bila menerima nasihat macam tu jadi marah. Cakap senang kan?

Janganlah marah. Bukan senang nak memujuk atau menasihati orang yang sedang keresahan atau sedang kesusahan. Yang memujuk tu tak rasa apa yang kita rasa. Dia tak tahu macamana nak pujuk atau nasihat sebetulnya. Anggap saja mereka cuba kongsi beban kita dan berniat baik nak mengurangkan tekanan yang kita hadapi.

21 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

sebab tu kalau ade org dlm kesusahan kiter takut nk dekat..bkn tak nak tolong tapi mendoakan dari kejauhan..

CIK MAY said...

dear..saye da letak link u kat heade..so,,jom exchange..;)sori lmbt sikit

Lieyda said...

kalau yg betul2 iklas ckp mcm tu xpe kak, tp mslhnye tkut lps tu mengata kita. orang dh byk kali kna kak. herm

lieynanilaz said...

saya pun kadang jadi serba salah nak bagi nasihat pada org yg ditimpa musibah...

faridah nazurah said...

hahaha kdg2 org yang tak rasa ape yg kita lalui mmg senang untuk suruh kita sabar. cuba kena kat batang hidung sendiri? haha

LubLy said...

bile kite ikhlas mberi org akan terima pmberian kita tue kak

cinnamon.com said...

berat mata memandang berat lg bahu yg memikul ..kan.

CIK MAY said...

x nak tukar ye?takpela..hehe..

Anum said...

kita doakan yang terbaik :)

mizzkechique said...

tp klu blh kawal la emosi.. yg mrh tu kenala hargai nasihat.. hehe

IntaNBerliaN said...

berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul..

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

tula psl..takut kalau apa yg kita ckp bkn lg menenangkan tp buat mereka tmbah terbeban

Gen2Merah said...

ya betul juga kan.. cuma itu saja yang mampu kita ucapkan utk meredhakan keresahannya...

lagipun ianya datang daripada hati kita yang ikhlas utk sama2 mendoakan kesejahteraannya..

..cik gugu.. said...

lau ade org terdekat gugu yg ade mslh , gugu lbh prefer diam dr ckp ape2 .. kdg2 ade yg kte tgur, tetiba meraung plak sbb tambah sdih .. biar dy menung dlu, then baru gugu tgur 'sbr la', 'lek la' or pape .. hehe

aRa ❤ aFiq™ said...

betul tu.. sokong sgt.. tapi nak uat cane tu jew mampu tolong saat org susah..lau kita susah pun org kap cmtu.. -.-"

maszull said...

assalamualaikum msred...betul tu berat mata yg memandang beratlagi bahu yg memikul...moga sentiasa ada keredhaan di hati...)

EyqaLuvender said...

betol, kdg2 mmg tataw nak ckp ape utk tenangkan kwn yg tgh sedih...
baru2 ni adik angkat iqa hilang laptop skali dgn buku2 rujukan die,dahla dkt nak final dahni..kesian die,sedih gler...yg mmpu iqa ckp, sabar jela...jgn nanges2...
tp kalo iqa kt tmpt die mau tak meraung laptop hilang...

Ezad Skytech said...

yup..cuma tu je yg mampu kita ucapkan...

Tasha said...

kdg2 bila org tu dtimpa mslh yg btl2 berat,tasha xtahu nak ckp ape...

tkut~~

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

semua orng pandai cakap je

aReLaN said...

memang susah.walaupun orang yang tegur tu pernah lalui pe yang kita lalui sekalipon, penerimaan seseorang manusia terhadap dugaan diterima berbeza ngan manusia lain.hmmm

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno