February 13, 2012

TANGAN SIAPA LEBIH WANGI?

Assalamualaikum.....
Semua orang tahu tangan yang memberi lebih mulia dari tangan yang menerima. Dengan memberi itu, walau sedikit pun pasti akan membuatkan seseorang bernafas lega. Pasti dapat mengurangkan beban seseorang walau sedikit. Secara tak langsung, kalau yang memberi itu dengan seikhlas hati, pasti juga hatinya gembira, puas dan tenang. Gembira sebab dapat membantu seseorang. Kalau yang memberi itu dapat melihat senyuman lebar yang dibantu, hati yang memberi itu pasti puas sebab dapat buat orang lain gembira.
Tapi kenapa sekarang ini lebih ramai yang suka jadi tangan yang menerima dari yang memberi? Lebih suka sentiasa menadah tangan menerima sahaja bantuan orang lain. Usaha jadi kurang atau lebih teruk langsung tak ada. Kekadang, sampai tak ada langsung rasa malu menadah meminta-minta. Bukankah berusaha sendiri itu lebih mulia, lebih memuaskan hati?
Kenapa kita tak berusaha supaya dapat jadi tangan yang memberi?

12 comments:

Citarasa Rinduan said...

teringat pesanan ustaz dr zaman sekolah agama...

smpai skrang kena ikhlas menghulur, dan kena ingat tak semua orang mampu untuk menerima, sebab dh ramai semakin kaya.. hehehe

nurfauzi said...

biasanya manusia kan mahu yang senang dan mudah. tak begitu? itu sifat semulajadi manusia.

Menerima itu secara semulajadinya lebih mudah daripada memberi. sebab memberi akan menjadikan hak sebahagian hak milik diri kita berpindah pada orang lain.

mizzkechique said...

nk senang dengan cara senang.. mcm tu la.. duk tadah je.. tp usaha xde..

Pendamba Mawar said...

susah sngt kita nak menghulur sekarang..:)

msred, PM ada wat segmen.. join nak?

Nyue said...

Nyue pon heran...kdng2 bkn xnk memberi..tp y menerima ad mcm2..
sihat tubuh bdn ag..pon ad

CIK MAY said...

sekarang sume x nak brusaha..nak tgu rezeki jatuh kat riba je kot..

Anum said...

semuanya berubah

aReLaN said...

bila sume orang terlalu mengharapkan pemberian orang lain.yang dah sedia kaya pon nak gak jadi penerima,bukan pemberi.hmmm

mas saari said...

nak menghulur tu yang susah kan?

mama maman said...

mungkin lg senang meminta dr berusaha..:)

Ezad Skytech said...

malas nak berusaha sendiri...tu antara sebab utamanya..

era kecik said...

:) insya-ALLAH, mungkin tangan kita ni pon boleh dikatakan wangi gak .. heeee..

:: berbalik pasal soklan kawen 1 lagi ..? , kalo kak msred, kak msred nak buat apa .. ? haha :D

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno