February 24, 2012

KALAU BOLEH PUTAR BALIK MASA

Assalamualaikum.....

Dalam kehidupan kita ni mesti ada masanya tersalah buat keputusan. Akibat dari keputusan salah yang kita buat itu membuatkan kita rasa sedih, kecewa, rugi. Kita rasa kesal sebab tersilap membuat keputusan.
Kalaulah kita boleh putar balik masa.

Pasti ada diantara kita, kadang-kadang terfikir begitu. Kalaulah kita boleh putar semula masa, bolehlah kita ubah keputusan salah yang kita buat itu supaya kita tak rasa sedih, kecewa, rugi.

Tapi, apa jaminannya kalau kita boleh putar balik masa, kita tak akan buat keputusan yang salah lagi? Kita benar-benar yakinkah kalau kita dapat ubah pilihan kita itu, pilihan baru itu adaah yang terbaik? Macamana kalau kita dah putar balik masa, ubah keputusan dan pilihan kita tapi masih bukan yang seperti diharapkan pengakhirannya?

Kita ini manusia biasa yang terbatas pengetahuannya. Tak lari dari kemungkinan tersalah membuat pilihan dan keputusan. Apa yang kita boleh buat adalah belajar dari kesilapan dan dan pastikan kita tak mengulang kesilapan yang serupa. Jadikan kesilapan kita itu sebagai pengajaran dan panduan daripada bersungut berharap dapat putar balik masa dan dapat ubah keputusan yang dah dibuat.

42 comments:

Anum said...

kalau boleh putarkan masa , memang banyak benda anum nak buat

Nyamuk Terbang said...

andai dpt ku undurkan putaran dunia..byk salah yg kita buat..kalau dpt undur msa..rsa mcm nk tebus smua salah tue

Nyue said...

kalu lah dpt pelunag 2 biar pon sekali..nyue pon nak...

LubLy said...

kalu la blh..

era kecik said...

payah nak dapat peluang tu , kak msred :(

fazrulnoor said...

entah, apa akan jadi kalau bole patah balik masa. kita mungkin bole betulkan, tp x terkesan ke kat org lain??

nurfauzi said...

Lagu: Andai Aku - Mirwana

maszull said...

assalamualaikum msred...kalau masa boleh diputarkan balik byk benda yg akan mama lakukn...:)

aRa ❤ aFiq™ said...

kalau bole nak betulkan sume salah silap yg pnh buat.

reenapple said...

betul3.. kadang3 kita tak patut ada r5asa menyesal setiap yg terjadi.. tabah menrimanya.

EyqaLuvender said...

kalau boleh putar balik masa,bnyk benda yang iqa nak ubah...

.izzati liyana. said...

kalaulah boleh kan. tapi dah terang2 tak boleh. so, yg lepas tu jadikan pengajaran dan teladan untuk kehidupan akan datang.

Mishter Izwän said...

tp malangnya, masa tidak boleh diputar balik. .

teha said...

tp malang nyee mse xbole diputarkan semula kan.. :)

cik ika said...

pengalaman mdewasakan kite..

L said...

bersabalah dgn apa yg diberikan, ALlah tahu apa yg baik utk hambanya..

jom baca sebentar..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/02/ko-buat-maksiat-semua-kena.html

♥e'in♥ said...

betul laa kak.. kalau laa doraemon tu betul2 wujud, kan best.. hehehe

KaK LimAh Si SupiR said...

slalu jgk terpikir mcm tuuu..andai blh diputar mase..tp semua perkara ad hikmah ny kan ^_^

Ct Aja said...

Betui tu kak.kalau masa boleh berundur..byk lg menda yang nak tukar kan....tp sy prcaya, stp yg berlaku pasti ada hikmahnya..

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

masa, tukang cemburu paling kuat..huhu sabo je la

MaryaYusof said...

Salam misred,

Betul tu, tp klau sy, byk yg sy ingin betulkan di masa lalu... mmg tak boleh nak putar balik masa, hanya sekadar mengharap...

We can not turn back time but improve & redeem every moment that we have :)

nazirah said...

betul tu msred, what past is past actually... so kene hadapi yg mendtg dgn sebaiknye insyaallah ;)

anismelon said...

kalau la mse dapat berputar..huuu..past is past..jadi kan kenangan n sempadan..:)

Hanim Irsyad said...

klu la dapat undur masa, byk mende yang nak dibuat yang tak tertunai-2 lagi :(

Ann Ishak said...

bak kata pujanga, pengalaman mengajar kita lebih berhati2 di masa hadapan...jadikan pengalaman sebagai ingatan untuk kita lebih peka

cik Kartun said...

kalau la boley.. semua nye mnjadi sempurna..takde org yg belajar mngenali kesilapan.. bila salah semua nk putar balik p betul kn @_@

ILA HonEyBuNNy said...

masa sudah berlalu...tak dapat di ubah kembali kan kak...

sebab tu skrg ila betol3 berfikir dlm membuat keputusn..;)

eyqa amin said...

macam-macam nak dibuat andai masa boleh berputar ke masa dulu. tp tue mustahil...
must be tough to face everything in our life :))

ahsfantasy24 said...

cukup sekali kita silap,
baiki di masa hadapan,
tak perlu patah balik ^^

Yatie Awang said...

betul tu kalau waktu boleh di undur pasti kita akan lakukan yg terbaik ...tapi jangan pula kita lakukan perkara yg sama pula kan?

maaf dah lama tak singgah sini, akak kehilangan jejak...blog ada masalah sikit hari tu

Juliet_iRa~" said...

kalau blh mmg mcm2 benda akan dibetulkan smula..hee

tp kan..kdg2 apa y terjadi even kita xnk tu adalah y terbaik utk kita..ada hikmahnya la sng ckp..

:D

faridah nazurah said...

kalau boleh undurkan balik masa, banyak sangat benda yang sy nak betulkan..

era kecik said...

tak hupdate lagi kak msred ?

Pondok Usang said...

kalau bole putar balik.. mestila nak pi zaman skolah..

Typing Error said...

Salam..

Sbb tahu masa tak boleh putar la manusia kena fikir dlm2 b4 buat keputusan..kurg2 x dak lah timbulnya... if...if...if...

Kalau Tuhan bg manusia putar balik masa, manusia akan jadi makhluk yg x pandai menghargai apa yg ada..dan manusia takkan pernah belajar dr kesilapan...

mas saari said...

kesilapan tu jadikan pengajaran supaya kita lebih bijak membuat keputusan..

Munnafendy said...

kalaulah betul dpt peluang tu...ermmmmm

teyn teyn said...

kalao lah masa itu dpt berenti juga.

fadh leyanie said...

masa,kita kena mngejar masa sekarang ni..

ainraus said...

msred buat ain terfikir balik. terima kasih sebab entry ni dapat kurangkan rasa menyesal dalam diri sebab tersilap memilih. :)

Cik Jannah said...

kalau kita dapat undur masa balik pun belom tentu kita akan buat sebaik yang penah kita lakukan. :)

CIK MAY said...

klu boleh putar balik masa....nak balajar rajin2..hehe..klu rajin la..

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno