January 20, 2012

SELESA ITU SERING BUAT KITA TERLUPA

Assalamualaikum...

A calamity that makes you turn to Allah is better for you than a blessing which makes you forget the remembrance of Allah.


Benar kan?

Bila kita, manusia ini terlalu kerap ditemani kesenangan dan ketenangan kita jadi lupa. Kita sering lupa dari mana asalnya kesenangan dan ketenangan itu. Bila terlalu selesa, kita sering lupakan Dia, menjadi sukar untuk menunaikan kewajipan kita pada Dia.

Fitrah manusia, bila terlalu selesa hingga terlupa mahu bersyukur, mengucapkannya apatah lagi melakukannya.

Terkadang terlintas di hati, andai kesengsaraan itu mampu mendekatkan kita dengan Dia alangkah baiknya kalau kita diduga disaat kita lupa, agar kita kembali mengingati Dia. Daripada terus selesa hingga kita semakin jauh dari Nya.

Kalaulah hanya dengan cara itu kita dapat sentiasa mengingati Dia, mahukah jika selesa kita itu sesekali diganggu supaya kita kembali mengingatinya?

Note : Terbaik itu adalah mengingati Dia dikala suka dan duka.

- Posted using BlogPress from my iPad

17 comments:

Iffah Afeefah said...

skali bace selasa

hahaha

mate pon teruk nau skng

kene cr spek ni

Sunah Sakura said...

manusia..selalu ingat Allah bila diuji dengan kesusahan..tapi bila Allah da bagi kesenangan, sekejap je mereka terlupa dan berpaling dari Allah...naudzubillah...

thanks msred kongsi entri ni... :)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

betul ..sebab tue kadang2 kena keluar dari keselesaan itu

IntaNBerliaN said...

betoi tu.. sy setuju ckp mama amana tu

era kecik said...

betul tu.. suka entri ni :)

aleen aiden said...

betul.sebab tu skali skala kite perlu diingatkan. :)

QueeN TerataI said...

betul tu msred.. bila dah kaya, dah senang dan selesa terus lupa segalanya.. lupa semua kekayaan, kesenagan dan keselesaan itu dtg dr siapa dan bila2 masa shj boleh ditarik balik jika dihendaki

shera haifa said...

suka entry nie.. kene dgn manusia skrg. sng dilupakan ,susah dicarinya..

zaty luvlianncezzz said...

kedudukan selesa itu bahaya :)

Jum hayati di sini (^o^)
kenapa Allah temukan kita dgn orang yg salah?

Ezad Skytech said...

bila senang lupa..bila susah baru ingat...huuuhh...tu la manusia...

Pendamba Mawar said...

time susah baru nak cari..susah la

هانيم إرشاد said...

betul tuw. selesa kdg-2 boley buat kite alpa

aRa ❤ aFiq™ said...

kdang2 terleka juga.. :(

teha said...

manusia mmg mudah lupe.. time ssh , carik Dia , time sng , lupe.. semoga kita tak tergolong dlm kelompok manusia yg mcm tu :)

KaK LimAh Si SupiR said...

limah p0n xpenah telepas dr menjadi spr tuu =_=

cik Kartun said...

alhmdulillah.. sebb tu allah sntiase trun kn ujian supaya kita tidak lupa akn-Nya :)

Puan Kutu said...

betul tu..manusia sering melupakan DIA bila rasa selesa..

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno