January 19, 2012

BERHENTILAH HISAP JARI

Assalamualaikum....
Tadi msred terbaca entry Mama Diana tentang cara-cara nak suruh anak berhenti hisap jari. Anak msred, cuma yang nombor 3 tu (15 bulan) yang suka hisap jari. Tapi tak selalu.
Iman suka hisap ibu jari dia setiap kali dia merajuk. Iman ni anak bongsu (bongsu ke? Hheee...). So dia memang manja sikit. Sensitif dan kuat merajuk. Kalau msred tunjuk muka marah je kat dia, (belum marah betul-betul lagi) dia merajuk dan masukkan ibu jari dalam mulut. Hisap je sampai dia berhenti merajuk. Selalunya sekejap je, sebab tak susah pun nak ujuk dia.
Oleh sebab masalah ni tak chronic sangat sebab jarang dia hisap jari dia, msred pun biar saja lah. Itu salah satu cara dia nak confort kan diri dia bila merajuk. Tapi bila baca kesan habit menghisap jari ni kat entry mama Diana, rasa tak best pulak.
Mak msred ajar letak something yang dia tak suka kat ibu jari dia untuk berhentikan habit dia. Letak garam ke. Tapi masalahnya Iman ni jarang hisap jari dia. Camana? Bila masa yang sesuai nak letak something kat jari dia?

9 comments:

aReLaN said...

hmmm...susah gak tu.gudluck ye kakred.bukan ke tabiat hisap jari leh buat jd jongang ke???macam pernah dgr la.

Azzah said...

adik ipar azzah,sampai sekarang umur dah 22 tahun pun kalau dia tengok tv mesti hisap jari lagi..selalunya dia tak sedar pun..agak susah jugak nak berenti kot..

saffiya_aleesya @ echa said...

adoiii bila merajuk jer hisap jari ekkk..tak boleh dibiarkan sbb jadi habit nnti..ni kalau sampai besar buat mcam tu mesti nak tergelak jer tengok sbb bila merajuk jer hisap jari..

Iffah Afeefah said...

erk dlu iffh ske gak isap jri hahaha

KaK LimAh Si SupiR said...

letak tyme dye bwat smthng yg msred marah..b4 marah, letak dlu garam, then msred bwat laa mke marah kt dye :P

Pendamba Mawar said...

bagi benda lain..hehe

nuyui a.k.a miss YUI said...

erk..bg bnda phitke..

eyqa amin said...

lo da bsr-bsr gajah pown still isap jari..pe cer ek msred?? hehe

cik Kartun said...

bagi die gula2.. :)

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno