October 25, 2011

LEBIH BAIK REDHA DARI PASRAH

Salam you alls,

Bila kita diturunkan ujian oleh Nya, kita dikehendaki redha dengan ketentuannya Nya. Benar-benar redha dan menerima apa saja nikmat dan musibah dari Nya dengan rasa senang dan tidak ada rasa putus asa atau kesal.

Tak ramai diantara kita yang mampu redha sepenuhnya menerima musibah yang datang. Walau pun ramai yang mengatakan kita redha, tapi hati tak sepenuhnya menerima dengan senang. Kita cuma pasrah terima ujian tersebut.

Redha dan pasrah ini berbeza.

Redha itu apabila kita tidak mempersoalkan, 'kenapa' kita ...... , 'Macamana kalau' kita..... setiap kali didatangi ujian. Kita terima dengan senang ujian untuk kita dan kita hadapi dengan baik.

Pasrah itu bila kita terima tapi masih mempersoalkan 'kenapa' dan 'macamana kalau' dan masih menangisi nasib malang yang menimpa. Kita terima tapi tidak memaafkan sepenuhnya sesiapa yang menyakiti kita. Kadang-kadang dimulut kita kata redha tapi jauh disudut hati kita rasa kesal dan menangis. Pasrah.

Cuba renungkan. Betul ke setiap kali mulut kita kata redha, hati kita juga redha? Atau hati kita cuma pasrah, terpaksa menerima sahaja apa yang telah ditentukan?

23 comments:

siti kektus said...

Hmm. Pasrah dlm keterpaksaan mgkn.

Redbloodsnow said...

ye betol tu ms.red. lebih baik redha drpd pasrah. coz if pasrah ianya ke arah keterpaksaan. if redha...ianya ke arah merelakan dgn ikhlas :D

aizamia3 said...

pasrah bukan redha..

Iffah Afeefah said...

Baiklaaa

kene redaaaa

Ct Aja said...

betui gak kan...kebanyakan 2 pasrah bukan redha...ermmm kene belajar redha pasni...

era kecik said...

hehehe,, betul tu :)

KuNanGKuNanG said...

skrg sy tengah bersedih..rasenye ujian ni xla seteruk mane tp agaknye sbb sy xredha kot sy rase sedih sgt2...:(

QueeN TerataI said...

rupanya selama ini lebih kpd pasrah.. bukannya redha.. erm...

..cik gugu.. said...

bila gugu da redha,maknanya aty gugu betol2 da hancur~

pena rozie said...

memnag betul la...

aimie amalina said...

sungguh redha itu payah
tapi mudah kalau pasrah kan =]

Sufinah Yussof (SY) said...

rupe2 nya redha dan pasrah itu berbeza~

Zul Fattah said...

redha itu yg terbaik.. pernah saya lakukan.. sebelum ni, asyik pasrah je..

zahidah seran said...

saya tengah belajar untuk sentiasa redha.
mungkin iman masih rapuh...=(

kocix! said...

errmm konpius jugak antara 2 nih!

maknenye slame ni kocix pasrah je la.
hurmm..

cinnamon.com said...

betul tu..saya pun tengah belajar byk perkara ni..

cik pulau said...

biasanya apa yang diucapkan tak seoring dengan hati kita...
huhuhu..

EZAN IDMA said...

yup. redha lebih baik

Faaein Talip Roy said...

betul.. bila dah redha.. jangan dipersoalkan lagi kenapa.. thank's mengingatkan..

Pendamba Mawar said...

terbaik la

lizz said...

redha itu yang terbaikkan....

Farah said...

betol2.. redha akan disulam dengan keikhlasan jugak..
kalau pasrah, tak mustahil menimbulkan dendam..

msredcheesecake said...

Ct aja, kita belajar yea...

Kunang2, kita belajar sabar dan redha k...

Gugu, bila kita dah benar2 redha, insyaAllah kesedihan itu akan pergi...

Mimie, betul tu... Kita selalunya pasrah je, bukan redha...

Faaein, welkem

Farah, betul tu, pasrah mungkin tak diiringi kemaafan...

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno