October 12, 2011

DI MANA KUATNYA SARANG BURUNG?

Salam you alls,

Sering juga bermain difikiran. Kenapa sarang burung ini, yang cuma diperbuat dari ranting kayu, dedaun, kertas, bulu burung, lumpur, pasir dan macam-macam benda kecil lain, dapat bertahan walau berkali hujan dan ribut datang melanda?

Kalau kita lihat bahan-bahan yang digunakan untuk membuat sarang ini, rasanya tak sekuat mana. Tapi tetap utuh melawan kuatnya angin dan lebatnya hujan. Kenapa?

Kekuatannya terletak pada asas pembuatanya. Lumpur, pasir dan tanah yang digunakan dapat mengukuhkan ikatan ranting kayu dan dedaun meneguhkan wujudnya sarang ini. Walau badai melanda, ia tidak akan musnah dengan mudah dengan adanya asas yang kuat ini.

Kita patut mencontohi fenomena alam ini dalam membina sebuah keluarga yang kukuh. Di dalam zaman yang serba pantas dan dipenuhi dangan pelbagai ranjau dan halangan, sangat penting untuk kita membina keluarga kita dengan asas yang tepat dan yang kuat.

Apa asas yang tepat dan kuat untuk keluarga kita? Bagi msred, sayang, cinta dan setia kita pada Dia pasti akan dapat menjadi asas yang paling sempurna untuk mana-mana keluarga sekali pun. Pasti segala ranjau yang datang dapat dihadapi dengan sempurna. Banyak masalah dapat dikurangkan.

Apa yang kita dah buat untuk kukuhkan institusi keluarga kita? Dah cukup kuatkah? Kita usaha ok.

16 comments:

Yatie Awang said...

sayang, cinta, setia kalau diterima dengan hati yang ikhlas, InsyaAllah kita boleh hadapinya yang penting sekali kepercayaan

Anum said...

pupuk dan amalkan selalu kasih sayang

yua said...

cinta pada Illahi yg utama.
cinta sesama mnusia kemudian pula =)

hira said...

usaha tanpa doa pun tak jadi juga. insya Allah semuanya ok :)

♥Lady Ainaa♥ said...

Betul tu...kerana kasih syg oleh burung pd ank2nyew, sbb itu Allah memperkuatkan srg burung ini, melindunginya... kita ambillah dia sbgai tauladan

QueeN TerataI said...

binalah keluarga mengikut lunas2 Islam.. InsyaAllah kuat dan utuh institusi keluarga yg dibina...

cinnamon.com said...

kalau pagi jgn fikir tengahari,kalau tgh hari,jgn fikir petang,kalau petang jgn fikir mlm,kalau mlm,jgn fikir pg..fikir skrg..

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

setuju ngan mes red =)

EyqaLuvender said...

sesuatu hubungan itu perlu dijalin dgn teliti agar ia kukuh...hehe

Miss Nadya said...

nice entry..:)

new entry :: Diam Tanpa Kata ツ

✿Dear Yayah✿ said...

subhanallah..:)

perbandingan yg baik..betul3...

Gen2Merah said...

saya setuju.. kadang2 keindahan alam dan keunikan haiwan2 membolehkan kita berfikir sejenak betapa ada kaitannya kita dengan kehidupan mereka. jika haiwan boleh berkasih sayang, napa kita tidak kita yang berakal sihat ini

Zul Fattah said...

kasih sayang ibu kepada anak tidak terbelah bagi..
tp skrang ni.. tidak lg.. tong sampah menjadi sarang untuk bayi yg baru lahir..

Pendamba Mawar said...

waw.sangat menarik kombinasi yang digunakan

nurfauzi said...

Dalam apa benda pun, asas kalau tak kuat, memang hancur.

Mcm bangunan KLCC tu, nak buat asas tapak dia dah makan masa bertahun-tahun. Lagi lama buat asas daripada bangunan menara yang tinggi

msredcheesecake said...

cinnamon, plan dari sekarang kan...

gen2merah, sentiasa memerhati dan belajar sesuatu...

fauzi, asas yg kita akan bina dulu...

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno