September 10, 2011

ULSER MULUT BUAT SAYA SUSAH NAK MAKAN

Salam you alls,

Lepas seminggu raya, kawan-kawan start demam lepas sorang-sorang. Kebiasaan lepas raya. Sebab makan kueh raya, rendang banyak sangat, tekak mula sakit lepas tu start lah demam. Syukur setakat ini msred sekeluarga takde yang sakit tekak, batuk atau demam lagi.

Tapi msred dapat ulser mulut pulak. Ulser mulut merupakan luka dalam mulut yang berwarna putih atau kuning yang dikelilingi oleh warna kemerahan dan menyakitkan. Bukan satu, dua ok. Stress la sebab dah jadi susah nak makan epecially yang pedas.Camana nak makan rendang kalau pergi beraya? Ada orang kata ulser mulut ni sebab cuaca panas dan sebab kurang minum air. Ada jugak yang cakap sebab makan banyak makanan bergula. Tak pastila. 

Orang tua kata kalau kena ulser minum banyak air kosong, jangan makan pedas dan panas dan makan lah makanan yang lembut kalau nak bagi elok cepat. Ada jugak yang bagi petua untuk kurangkan sakitnya letak ais, marjerin atau asam keping kat ulser tu. Yang asam keping tu tak berani nak cuba mesti pedih. Yang ais tu bolehlah jugak kurang kan sakit dia sikit.

Ubat tahan sakit untuk ulser ada dijual kat farmasi tapi msred tak tahu pulak namanya sebab tak pernah pakai. Msred kalau kena ulser pun selalunya cepat hilang, so selalunya biarkan dia baik sendiri.


7 comments:

MerLe said...

uish..seksa nk mkn klu ada ulser dlm mulut..

KuNanGKuNanG said...

try la beli bonjela(xtau btl ke x ejaan ni) tuk sakit ulser

aimie amalina said...

hukk
akakkkkkk!
kite samaa
dah seminggu ulser ni
makin membeso
dan membesoo
waaaa
ase nak kencing jek bile tegeget
hahaha
boh garam ok gak ka
boh vitamin e yg kecik tu okeh gak
sy boh bonjela
mang ubt ulser kak..ade kat farmasi =]
mnum air byk dan mndi pagi ye kak
kurg kan ais..heeee

::Miss Hearty:: said...

banyakkan minum air masak ekk :)

Zul Fattah said...

haha.. sabar kak..
saya satu keluarga demam..
panas cuaca etek..

anismelon said...

ulser mmg menyakit kan..mmg tok leh makan pedas la..

azlin mrs'Hairil said...

sama la kite...klu alyn letak garam jer,sampai keluar air mata..pastu terus ok..

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno