September 21, 2011

CURIGA ITU TIDAK SALAH

Salam you alls,

Orang kata bersangka baik dengan orang dan jangan cepat menuduh yang bukan-bukan. Tak baik kalau kita bersangka buruk pada orang. Macamana kalau sangkaan kita itu salah. Kesian dia.

Tapi secara peribadi, msred rasa tak salah kalau ada rasa curiga dan bersangka buruk dalam diri kita terhadap seseorang lebih-lebih lagi orang yang tak dikenali. Curiga itu boleh membuka mata hati kita dan membuatkan kita berhati-hati dengan orang disekeliling.

Zaman sekarang ini ada macam-macam jenis manusia, macam-macam jenis kelakuan dan macam-macam jenis penipuan. Selagi rasa curiga itu dapat melindungi kita dari manusia yang berniat tak baik, tidak melampaui batas dan beralasan yang rasional, tak salah kalau kita ada rasa curiga. Kalau rasa curiga itu tidak berasas langsung dan membuatkan kita gagal melaksanakan tugas dan tanggungjawab kita, haruslah kita double check rasa curiga itu sama ada patut atau tidak.

Note : Asal ada orang yang tiba-tiba buat baik dengan msred, hati msred mula berkata-kata, "Kenapa dia tiba-tiba baik dengan aku ni?"


- Posted using BlogPress from my iPad

11 comments:

Mama Gee said...

setuju ! apa2pun rs curiga itu perlu...dlm dunia skrg ni...dgn perangai manusia yg pelik2...curiga tetap perlu..cuma pandai2lah kita mengawal nk mempertimbangkan..perlu atau tidak utk rs curiga itu..
apa2pun curiga tu akan buat kita lebih berhati2...

Anum said...

anum setuju.. kadang2 kita perlu ada rasa curiga

aimie amalina said...

betol2 tu kak
rambur sama itam
ati tak sama langsung
hehehehe =]

mizzkechique said...

btl tu..xslh ada perasaan curiga sbb curiga ni la kdg2 blh selamatkan kite.. :)

Atiqah Wadiah said...

klu org tuh penah tipu kita..pastuh setiap p'kataan yg dia ckp tuh,kita x p'caya..boleh x camtuh?

nurfauzi said...

Bersangka baik adalah sangat dianjurkan dalam islam. Namun bukanlah sampai tahap kita tidak perlu berhati-hati.

Lebih-lebih lagi jika berlaku satu perbahan secara drastik.

Islam menyarankan agar berbaik sangka, namun Islam juga menekankan agar kita sedaya upaya menjaga keselamatan diri kita.

era97 said...

betul betul betul..
curiga itu tak salah..

H.J said...

saya ke msreed,,..?

KaK LimAh Si SupiR said...

betol3..jgn terlalu bsgka baek..tgk jgk org ny mcm mane

*mcm msred jgk, kalo ad org yg mcm terlebey baek msti pk asal dye baek sgt ni..ahaha

cik pulau said...

betol.. tapi selain daripada kita.. ianya adalah orang lain..
bila orang lain.. maka orang lain lah..
sedangkan rambut pn dah xsama kaler.. ape lagi hati.. lalala~`

msredcheesecake said...

Atiqah, tak kan nak percaya bulat2 lagi kan?

Fauzi, untuk menjaga diri...

HJ, perasan pulak dah... Hehee

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno