August 23, 2011

MALAM TUJUH LIKUR

Salam you alls,

Malam tujuh likur mengikut kata waris terdahulu msred bermula malam ke 21 Ramadhan. Tanda bemulanya malam tujuh likur ni apabila penduduk kampung mula memasang pelita disepanjang jalan masuk ke rumah, sebagai mengalu-alukan kedatangan tetamu. 
google

Dalam malam tujuh likur ni, kalau zaman dulu, orang kampung akan pakat-pakat buat makan-makan menyambut malam tujuh likur. Siapa yang ada buat majlis biasanya akan pasang pelita sebagai tanda menjemput tetamu ke majlis mereka. Time ni memang meriah dan seronok.

Tapi sambutan macam ni dah tak dipraktik kan sangat lagi. Majlis maka-makan tu dah tak dibuat, yang tinggal cuma amalan memasang pelita di sekeliling rumah. Msred pun selalu kalau dah dekat nak raya tu eksaited nak pasang pelita sebab senang nak main bunga api. Hehhee....

You alls bua apa malam tujuh likur?

Note : Jangan sampai lupa cuba mencari Lailatulqadar yea kawan-kawan.

7 comments:

H.J said...

baru dengar je pasal tujuh likur tu kak..

aimie amalina said...

huhuhu
tula pasal
dah jrg
nk tunggu balik kg ni..tgk ade ke x..hehehe

Cinderella said...

hehe first time denga pasal tujuh likur...biasenye klau mcm ni da stnby kmas rumah..hehe

msredcheesecake said...

hj, ainie...budak muda mmg tatau benda ni.org bandar lagi la...hhee

aimie, sonok la merasa balik kpg raya...hhee

pena rozie said...

Suka bab pasang pelita

anismelon said...

kalo kat kat kampung mesti meriah kan..

msredcheesecake said...

Pr, suka jugak,nanti leh main bunga api....

Anis, mesti....hhee

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno