August 19, 2011

KENAPA BERDENGKUR

Salam you alls,

Siapa tidur berdengkur? Malu nak ngaku ke? Tak pe. Mak msred cakap msred tidur berdengkur. Arwah wan pun cakap msred tidur berdengkur.

Malu jugak lah. Perempuan tidur berdengkur kan tak cun. Masa anak dara dulu ada lah jugak rasa risau, takut nanti bila kawin suami gelakkan msred tidur berdengkur. Tapi bila dah kawin, takde pun kena gelak. Msred je risau tak tentu pasal.

Berdengkur tu kita bernafas kuat waktu tidur sebab saluran pernafasan kita tersekat, membuatkan proses pernafasan terganggu sikit dan mengeluarkan bunyi. Ada orang kuat, ada yang tak kuat sangat. Bila msred tanya mr bf, kuat ke dengkur msred, dia cakap tak. Jawapan jujur ke tak, tak tahu lah. Hehheeeee..
google
Berdengkur ni biasanya tak bahaya, cuma kalau teruk sangat boleh mendatangkan komlikasi masalah tidur yang di panggil sleep apnea.

Saranan bagi orang yang berdengkur, msred la tu....

1. Kurangkan berat badan jika anda mengalami masalah berat badan berlebihan.

2. Kurangkan pengambilan minuman beralkohol atau ubatan yang mempunyai kesan mengantuk pada waktu tidur.
3. Dicegah pengambilan tranquilizer, pil tidur dan antihistamina sebelum tidur.
4. Amalkan tidur pada waktu yang tetap setiap hari.
5. Utamakan posisi tidur mengiring daripada posisi terlentang.
6. Tinggikan kepala katil anda lebih kurang 4 inci ke atas supaya posisi kepala lebih tinggi dan lidah tidak tertolak ke belakang.

Ada jugak orang kata kita tidur berdengkur bila badan kita penat sangat. Tu pasal gaknye msred berdengkur, penat sangat kot hari-hari jaga keluarga.

5 comments:

Lieyda said...

lida xberdengkur rse nye cuma tido pulas hakhak

KuNanGKuNanG said...

sy penah jumpa org yang mmg ada masalah berdengkur sampai kadang2 istri ngan anak dia xleh tido skali sbb mmg bunyi berdengkur tu kuat sgt..mula2 sy pun xcaya tp lepas sy menginap kat chalet, sblh bilik dia..ngan sy2 skali xleh tdo.nk nangis rase..huhu

PinKy MoMMa said...

hubby bila dia sgt penat akan ada bunyi itu hehe..tak pe ai faham ;p

mizzkechique said...

ntahla..xtau dengkur ke x sbb blm ada sleeping partner lg.. haha..

yg penting tdr laga gigi.. adeh, mcm mn nk ilangkan yer.. malu la kawen nt..

msredcheesecake said...

lieyda, tido pulas tu camne plak?

kunangkunang, melampau tul dengkur dia...kena atasi masalah tu...

pinky momma, kena paham...hhee

mk, itu penyakit akak gak...taktau camne nak kasi ilang...

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno