July 29, 2011

SHAITAN VS NAFSU

Salam you alls,

Nanti bulan Ramadhan, menurut hadis, syaitan akan dibelenggu daripada mengganggu dan mengajak manusia melakukan kejahatan.

Ada yang menimbulkan persoalan, kalau shaitan dihalang daripada menghasut manusia dari melakuan kejahatan, kenapa masih banyak kejahatan berlaku dibulan Ramadhan?Kenapa maksiat masih berleluasa macam biasa?

Kita diingatkan, walaupun syaitan tak dapat nak mengganggu manusia macam biasa dalam bulan Ramadhan, kita masih ada satu lagi musuh yang paling bahaya yang sentiasa ada dalam diri kita, nafsu. Malah ada yang berpendapat, dalam sesetengah hal, syaitan tak payah susah-susah nak ajak kita melakukan kejahatan, nafsu kita sendiri akan membuatkan kita melakukan kejahatan.

Kita ni kan selalu je tunduk pada nafsu. Kata akal tak nak dengar, kata nafsu jugak yang kita pakai. Sedangkan akal kita tahu kata nafsu sering sahaja membawa kepada kejahatan. Kata nafsu lebih sedap didengar dan dituruti, maka kalah lah akal kita pada nafsu. Rugi....

Tak kira lah dibulan mana kita berada, tak kiralah syaitan ada ke tak, sentiasa berhati-hati dengan pilihan yang kita buat. Nak menuju kebaikan ke atau ke arah kejahatan. Kalau kita berjaya mengalahkan hasutan syaitan, jangan lupa kalahkan jugak hasutan nafsu kita sendiri.


14 comments:

Lieyda said...

yeah.jgn sesekali tunduk pada nafsu,err terutamanya ketika di bazar ramadhan,. hehe

Hanis MY said...

etul tu syaitan dah pesan siap2 pada nafsu agar meneruskan perjuangannya...selamat berpuasa!

p/s: terima kasih atas wish yg sgt lovely mcm tuan dia... mkm kek cheese hehe tapi 1 slice aje wuwuwu...

aizamia3 said...

bila nafsu dah bermaharajalela, halal haram entah di mana letak duduknya.

moga ramadhan kali ni disambut dengan sederhana.. elakkan pembaziran.

siti kektus said...

betul tu msred. nafsu kalau tak dikawal tu yg jadi macam2. hukhuk

msredcheesecake said...

lieyda, nafsu di param sukar dikawal...hheee

hanis, samat berpuasa juga...

aizamia, nafsu makan pun kena kawal gak...hheee

kektus, macam2 yg tak baik kena dielakkan...

Anum said...

hai ms red, selamat berpuasa
memang dlm bulan pose kena kawal nafsu.. sebab itu kena dekatkan diri dgn yang esa.

ZIPPO MILLER said...

Nafsu+dibulan ramadhan...nak tak nak kite kene uji kesabaran kita...dan Zippo harap Zippo lulus

PinKy MoMMa said...

salam ramadhan utk ms red and pham :)
moga tahun ni tahun yg lebih baik dalam meniti ari ari sepanjang ramadhan..insyaAllah..

anismelon said...

harap harap kite semua terhindar la dari ikut kate nafsu ye msred..amin..:)

msredcheesecake said...

anum, nafsu musuh kita yg utama...kena lawan

zippo, msred pon harap lulus ngan jayanya, insyaAllah

pinky momma, ame to you dear....

anis, amin...

kaizen said...

ade sejarah tentang nafsu tu kalo x silap nafsu tu dari syaitan yg dibunuh Nabi Adam ketika tiba di Bumi kemudian memakannya... x brape pasti sgt sbb da lame.... tp ni dgr dr ustaz time skola dulu...

latest entry 2 Benda yang Blogger TAKUT & Urban-or-Disaster

msredcheesecake said...

kaizen, tu sebab kot nafsu ni sama bahaya dgn syaitan...

kaizen said...

tu la agaknyer... sbb tu elok kite ni training berpuasa Rejab n Syaaban...

msredcheesecake said...

yup, sediakan diri dr segi mental n fizikal...

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno