August 03, 2011

MULA-MULA CUKUP, KEMUDIAN TAK CUKUP


Salam you alls, 

Seronok betul kalau hubungan cinta kita dengan orang tersayang berkekalan. Bahagialah hidup kita sekeluarga kalau kita dan pasangan kita kekal saling sayang menyayangi.

Tapi zaman sekarang ni susah nak impian seperti ini nak tercapai. Terlalu banyak cabaran. Terlalu banyak dugaan sedangkan kebaikan dalam hati kita semakin berkurangan. 

Kenapa kalau diawal perhubungan kalau ditanya cukupkah kalau pasangan kita sorang je, kita akan cakap cukup, tapi kalau soalan yang sama ditanya selepas 5 - 10 tahun bersama jawapannya jadi tak cukup?(Selalunya lelaki sebab lelaki boleh kawen 4).

Kenapa yea?

Adakah kerana hati kita terlalu lemah untuk menghadapi ujian atau nafsu kita lebih berkuasa dari akal? Kenapa boleh jadi begitu lemahnya hati dan begitu kuatnya nafsu? 

Adakah kerana hitamnya hati dan pendeknya akal? 



Note: Untuk kita semua termasuklah msred...Berzikirlah selalu untuk membersihkan hati yang dah hitam.Bersihkan hati dari kotoran-kotoran dengan zikir. Jadikan hati kita sehat dan sempurna, hati yang senantiasa mendapatkan curahan rahmat Ilahi.

11 comments:

Munna said...

ntah la opah..takut kalau perkara mcm ni jadi kat kita...awal2 ni lah syg...x masa muda, dh beruban nnti pun boleh miang.. =(

jauhkanlah...

Cinderella said...

Msred: em2 lelaki ni kadang nampak jer diam kadang2 dalam diam tu berisi..

Iffah Afeefah said...

smuanye sebab nafsu

grrrr syuh2

Rai said...

yelah..mula mula cukup sbb semua kasih sayang pada sorg je.. bila dah beranak pinak tak cukup kasih sayang...hehehe..mula mula kawin bergetah...dah lama2..nak pandang pun takde selera..macam mana...? huhu..

KuNanGKuNanG said...

spatutnye makin lama makin syg..ni x..biasenye lalaki la yg mudah berubah ati kan?

faLiaa said...

nafsu tu umpama tunggangan dalam hidup kita dan iman & akidah sebagai tali penarik untuk mengawal nafsu,

Imam Ghazali juga pernah berkata, benda yang paling besar dalam hidup manusia adalah nafsu. Jadi utk mengawalnya kita perlu mencapai kemanisan iman,betul tak?~peace ^_^

nuyui a.k.a miss NUSHA said...

bnda camni yg ditakutkan..

kt punya tindakan..

.izzati liyana. said...

itulah. tak paham kenapa perlu mcm tu. alangkah bahagianya kalau sampai hujung nyawa pon, cukup je.. :)

ade tapi susah nak cari.

fRaMe+LenSeS said...

moga kita semua dijauhkan dari hal yang tak baik ya msred. amin2.

msredcheesecake said...

munna, dah jadi cam trend da skang ni..

ainie, lelaki cengitu paling bahaya...

cik ran, tamau kawan nafsu...

rai, fenomena biasa skang ni...

kunangkunang, biasanya lah...

nusha, terjadi akibat perbuatan kita sendiri...

aliaa, iman n akidah kena kuat untuk menrik kita dari nafsu...

zaty, susah nak jumpa kan?

nadh, amin...

aizamia3 said...

itulah manusia.. tak pernah puas dengan yang ada..

minta dijauhkan..

Copyright © msredcheesecake l Design by DayangDeno